Autor Elżbieta Krzyżaniak-Smolińska

Elżbieta Krzyżaniak-Smolińska jest specjalistką terapii jogą, medytacji, psychologii jogi i pracy z ciałem. Jest trenerem jogi w nurcie Sri Sri Joga. Specjalizuje się w zajęciach jogi dla osób chorujących na stwardnienie rozsiane, depresje. Naucza medytacji oraz pracy z oddechem. Prowadzi szkolenia dla biznesu.

Podróżniczka, rekordzistka księgi Guinnessa w 2002 roku, zdobywca Mont Blanc, przepłynęła wpław rzekami Wartą i Odrą do Morza Bałtyckiego oraz Wisłą do Morza Bałtyckiego, w sumie 1500 km.

Przewodnik duchowy, autorka książki W cudzych butach.

| PORTFOLIA| WYDARZENIA| ZGŁOŚ PORTFOLIO >
Znajdujesz się na: Strona główna»Piękno i Zdrowie»Sprawne Ciało»Joga»Joga, sposób na lepsze i wartościowsze życie
Joga, sposób na lepsze i wartościowsze życie | Fot. Paweł Smoliński | Na zdjęciu: Elżbieta Krzyżaniak-Smolińska

Joga, sposób na lepsze i wartościowsze życie

- Co oznacza słowo Joga? Joga to scalenie.
– Czego? Wszystkich poziomów naszego istnienia.
– Co to poziomy istnienia? Nasze ciało, oddech, umysł, intelekt, pamięć, małe ego i Jaźń.
– Jak tego dokonać? Właśnie dzięki (między innymi) takim formą pracy z ciałem jak doświadczanie jogi (ćwiczenia psycho-somatyczne) łatwo osiągnąć taką harmonię.

Joga, sposób na lepsze, wartościowsze życie.

Każdy z NAS, kobiety, mężczyźni, a także dzieci ( powyżej 6-go roku życia) mogą czerpać z niej korzyści zdrowotne i duchowe. Badania prowadzone w różnych miejscach na świecie dowodzą również, że średnia życia osób praktykujących jogę jest wyższa, niż u osób niepraktykujących.

Joga nie tylko oczyszcza ciało i umysł. Praca z ciałem pomaga uwolnić napięcia związane ze stresem,

a umiejętny oddech oczyszcza ciało z toksyn w 70%, ale zmienia świadomość dzięki czemu inaczej postrzegamy problemy i sytuacje jakie nas spotykają .

Czy zauważyłaś(eś) kiedyś w jaki sposób oddychasz, kiedy jesteś zdenerwowana (ny)? Czy obserwowałaś (eś) swój oddech kiedy jesteś szczęśliwa (wy)? Jak myślisz, co dzieje się z oddechem, kiedy jesteś przygnębiona (ny)? Okazuje się i polecam, by to obserwować, żyć świadomie, że każdy ten stan odmiennie wpływa na rytm oddechu. Niestety w szkolnictwie nie uczą nas wiedzy o oddechu, a oddech to życie.

Zastanów się przez moment z jakich źródeł w życiu czerpiesz.

Pożywienie – bez niego śmiałkowie potrafią wytrwać nawet 40 dni, sen – już po trzech dobach nasz umysł szaleje, jesteśmy wyczerpani, a oddech? Średni śmiertelnik opuszcza ten świat nie oddychając po 3 minutach. Czy nie jest to największy i najlogiczniejszy dowód na to jak bezcenny jest nasz oddech. Mało tego, gdy się głębiej zastanowisz, to nie tylko emocje robią co chcą z naszym oddechem. MY możemy naszym oddechem możemy wpłynąć na stan umysłu. To cała tajemnica oddechu. Kiedy spokojnie i głęboko oddychasz – tak jak w przypadku uczucia szczęścia – możesz wywołać w sobie taki stan. Stan głębokiej wewnętrznej ciszy, za którą w dzisiejszych czasach tak wielu z nas tęskni. W chaosie dnia codziennego, możesz oddychać w taki sposób wszędzie. Jadąc autem, w tramwaju, za biurkiem w pracy, gdziekolwiek … Nic i nikt nie stoi na przeszkodzie! Wybór należy do Ciebie.

Nie bez powodu tu u NAS na zachodzie joga stała się tak popularna. Zanim podejmiesz decyzję na NIE, przyjdź choć jeden raz na zajęcia, doświadcz tego rodzaju ruchu, oddechu, relaksu i zdecyduj jak tego posmakujesz Sam(a). Zalety jakie poniżej przedstawiam nie pojawią się po pierwszych zajęciach, to zdecydowanie dłuższy proces, niemniej zapewne kiedy trafisz na dobrego nauczyciela jogi, już po tej pierwszej lekcji poczujesz się spokojniej, bardziej naturalnie; przybliży Cię ta sesja do Twojej prawdziwej natury, pełnej łagodności, wrażliwości, empatii …

Sama kiedyś byłam osobą bardzo mocno zestresowaną, nie umiałam wyrażać swoich uczuć, tak często czułam się zagubiona. Dziś po 10 latach codziennej praktyki jogi, inaczej postrzegam sytuacje, jakie mnie spotykają, inaczej radzę sobie z problemami. Jest we mnie wielkie pragnienie, by dzielić się tym z jak największą ilością osób, dlatego cieszyłabym się, gdyby choć jedna osoba czytająca ten artykuł zastanowiła się nad tymi pytaniami i poszukała odpowiedzi w sobie, a dzięki temu jakość jej życia zmieniłaby się na dobre.

Poniżej znajdziesz listę zalet i korzyści wynikających z praktykowania jogi.

Zalety jogi wpływające na organizm:

  • Ciśnienie krwi: Regularne praktykowanie jogi pozwala obniżyć ciśnienie krwi i utrzymać je na normalnym poziomie poprzez lepsze ukrwienie i dotlenienie organizmu.
  • Ból: Osoby praktykujące jogę mają wyższą tolerancję na ból. Poza tym joga w znacznym stopniu zmniejsza lub nawet całkowicie niweluje różne bóle pleców, bóle przewlekłe, bóle karku itp.
  • Choroby przewlekłe: Joga zapobiega i eliminuje różne przewlekłe choroby kobiet i mężczyzn.
  • Choroby serca: Praktykowanie jogi uspokaja organizm przez co doświadczamy mniej stresu. Mniej stresu w połączeniu z obniżeniem ciśnienia chroni nas przed chorobami układu krażenia. Poprawienie krążenia krwi i większe spalanie tłuszczu poprzez wykonywanie ćwiczeń (asan) powoduje obniżenie cholesterolu.
  • Alzheimer: Joga podnosi poziom GABA (kwas γ-aminomasłowy). Niski poziom GABA powoduje Alzheimera.
  • Cukrzyca: Joga stymuluje produkcję insuliny i zmniejsza stężenie glukozy co jest wskazane dla diabetyków.
  • Choroby żołądkowo-jelitowe: Praktykowanie jogi powoduje polepszenie pracy układu pokarmowego.
  • Metabolizm: Joga przyspiesza metabolizm, zmniejsza apetyt przez co pomaga kontrolować wagę.

Zalety jogi wpływające na umysł:

  • Redukcja stresu: Dotyczy to w szczególności kobiet, które są zwykle mniej odporne na stres niż mężczyźni. Coraz więcej lekarzy zaleca swoim pacjentom praktykowanie jogi ponieważ poprawia ona koncentrację, ułatwia skupienie się i zwiększa odporność na stres.
  • Niepokój i depresja: Joga uczy prawidłowego oddychania, które pomaga w znacznym stopniu zmniejszyć niepokój i uwolnić się od negatywnych odczuć i myśli, które zwykle wywołują depresję.
  • Złość: Praktykowanie jogi jest jedną z najlepszych metod zredukowania i kontrolowania złości. Regularne ćwiczenia pozwalają na szczęśliwe i bezstresowe życie.
  • Koncentracja: Joga w krótkim czasie zwiększa koncentrację i motywację u osób ją praktykujących. Umiejętność koncentracji pozwala osiągać lepsze wyniki w życiu prywatnym oraz zawodowym.
  • Pamięć: Joga stymuluje krążenie krwi, zwłaszcza w mózgu co powoduje obniżenie stresu, poprawienie koncentracji a to z kolei ma wpływ na lepszą pamięć.

Duchowe zalety jogi:

  • Duchowe połączenie: Joga pomaga stworzyć więź pomiędzy ciałem, umysłem a duchem.
  • Wewnętrzny spokój: Praktykowanie jogi jest jedynym ze znanych sposobów na szybkie i lepsze osiągnięcie wewnętrznego spokoju. Wewnętrzny spokój pomaga w wielu aspektach życia, między innymi w podejmowaniu skutecznych decyzji nawet w poważnych okolicznościach.
  • Cel życia: Joga jest prostą metodą ćwiczeń, która ma wiele psychicznych i fizycznych korzyści jak również pozwala nam osiągnąć wewnętrzny spokój. To pomaga wszystko pomaga znaleźć cel w życiu i prowadzić zdrowe, długie i szczęśliwe życie.

Jeżeli uznasz, że ten tekst zawiera wartościowe treści, prosimy, poleć znajomym na Facebooku lub przez Google+ Może komuś te przemyślenia w czymś pomogą. Będziemy wdzięczni za polecenie naszego magazynu. Z góry serdecznie DZIĘKUJEMY!

Related posts

Leave your comment

Your Name: (required)

E-Mail: (required)

Website: (not required)

Authorization code from image: (required)


Message: (required)

Send comment