Autor Danuta Antas

Artysta , filolog j. angielskiego, twórca oraz autorskich projektów graficznych cechujących się odważnym designem i specyficzną, trudno uchwytną atmosferą. Promotorka kultury i twórczości kobiet. Stworzyła magazyn CREA Gdy Kobiety Tworzą, publikuje artykuły o sztuce, fotografii, marketingu internetowym. Wyróżniana na prestiżowych międzynarodowych konkursach fotograficznych. Miłośnik przyrody, dobrej książki i ambitnego filmu, właścicielka 2 psów i 3 kotów.

| PORTFOLIA| WYDARZENIA| ZGŁOŚ PORTFOLIO >
Znajdujesz się na: Strona główna»Praca i Firma»Reklama i Marketing»Jak skutecznie reklamować swoje usługi? Jak pozyskać więcej klientów?
Jak skutecznie reklamować swoje usługi? Jak pozyskać więcej klientów?

Jak skutecznie reklamować swoje usługi? Jak pozyskać więcej klientów?

Jak skutecznie reklamować swoje usługi? Jak pozyskać więcej klientów? To pytania, które dzisiaj, w czasach globalnego ekonomicznego kryzysu, zadaje sobie niemal każdy właściciel małej firmy usługowej. Temat ten jest na tyle ważny i obszerny, że postanowiłam poświęcić jemu serię postów. Jaki jest zatem pierwszy i najważniejszy krok, aby pozyskać więcej klientów?

Znajdź swoje Kółko Zainteresowań

Najprostszym i zarazem najtańszym sposobem pozyskania większej liczby klientów, zwiększenia dochodów w swojej firmie i tym samym osiągnięcie poczucia spokoju, stabilizacji, jest znalezienie swojej docelowej grupy klientów.
Najczęstszym błędem, jaki popełniają usługodawcy od samego początku działania firmy, jest reklamowanie się adresowane do wszystkich potencjalnych klientów, wykonywanie usług dla każdego, przypadkowego klienta, jaki się do nas zgłosi. Potrzeba zarabiania zwłaszcza na początku, gdy założymy działalność, jest tak wielka, że każdego klienta przyjmujemy jak zbawienie. W rzeczywistości, taka sytuacja działa na naszą niekorzyść i po pewnym czasie zorientujemy się, że musimy nieustannie pozyskiwać każdego klienta wciąż od nowa.

Powodem, dla którego twoja reklama nie przynosi oczekiwanego skutku, jest fakt, że nie jest adresowana do konkretnego odbiorcy.

Załóżmy, że jesteś kobietą, która robi biżuterię z naturalnych elementów, np. z muszelek, suszonych owoców, kamyków, sznurków itp. Reklamujesz swoją działalność w lokalnej prasie, na Facebooku, wśród rodziny i znajomych pod hasłem Produkcja Biżuterii Artystycznej. Coś udaje Ci się sprzedać, ale nie w takich ilościach, które dawałby Ci finansową satysfakcję. Dlaczego tak się dzieje? Co zrobić? Powinnaś sobie zadać pytanie,

Jakiego typu osoby mogą pragnąć posiadać ten konkretny produkt?

Na pewno nie te, które lubią drogą, markową biżuterię noszoną z potrzeby zwracania uwagi na siebie. Na pewno nie te, których praca zawodowa wymaga noszenia garnituru na co dzień. Również nie będą to nauczycielki, które starają się robić poważne wrażenie przed uczniami i ich rodzicami. Ale prawdopodobnie, biżuterie naturalną, pokochają osoby związane z ezoteryka, żyjące zgodnie z rytmem natury, ekologicznie, zdrowo, po wegetariańsku. A teraz, jak już uświadomiłaś sobie, jaki typ klientki może być zainteresowany twoją biżuterią, zadaj sobie kolejne pytanie,

Gdzie mogę znaleźć osoby zainteresowane moimi produktami lub usługami?

Może czytają określone czasopisma? Odwiedzają określone strony internetowe? Może organizują jakieś warsztaty? albo tworzą grupy na Facebooku? Może organizują jakieś imprezy w Twoim mieście, a może na targach branżowych? Zadając sobie te i inne pytania, odkryjesz, gdzie i do kogo należy kierować swoją ofertę reklamową.

Przemawiaj do konkretnej osoby!

Reklama jest formą komunikacji. Trudno jest stać w tłumie ludzi, którzy nie chcą nas słuchać i starać się im coś powiedzieć. Możemy wrzeszczeć, krzyczeć, machać rękami, w takim tłumie, w którym nic nie znaczymy, nikt nie zwróci na nas uwagi. No może kilka osób najbliżej nas stojących. Tak właśnie wygląda reklama i marketing w Polsce. Zalewające nas banery reklamowe na mieście, wciskane do rąk ulotki na ulicach, wpychane do skrzynek gazetki i maile z ofertami, które nic nas nie obchodzą, wypełniające naszą pocztę elektroniczną każdego dnia. Nic zatem dziwnego, że taka reklama nie odnosi skutku. Klientów brak, pieniędzy brak, za to frustracji wśród przedsiębiorców przybywa.

A teraz wyobraź sobie, że pracujesz w dużej firmie, masz zrobić prezentację konkretnego produktu i opowiedzieć o nim osobom, potencjalnym klientom, którzy czegoś takiego poszukują i potrzebują. Grono ludzi jest mniejsze, ale przyszło specjalnie na zaproszenie firmy. Wszyscy siadają, rozmowy cichną, zaczynasz prezentację. Ludzie ciebie słuchają. Przyszli po to, by usłyszeć to, co masz im do powiedzenia. Masz wrażenie, że chłoną każde twoje słowo.

Klasycznym przykładem takiej ukierunkowanej reklamy i skutecznej sprzedaży są na przykład dewocjonalia z wielkim sukcesem sprzedawane w miejscach pielgrzymek, prezentacje i sprzedaż sprzętu rehabilitacyjnego i produktów zdrowotnych w sanatoriach, sprzedaż obrazów ilustrujących lokalny park narodowy w sąsiedztwie danego parku, itp. W takich miejscach nikt nie namawia, nie prosi, nie przekonuje. Po prostu wystawia właściwą ofertę we właściwym miejscu.

Czy widzisz różnicę tych dwóch typów komunikacji? Czy czujesz różnicę?

Na tym polega prawidłowa reklama i marketing. Mów do tych, którzy chcą ciebie słuchać. Nie musisz ich prosić, aby zamilkli, aby poświęcili ci swój cenny czas. Oni to robią dobrowolnie i z radością.

Kolejnym, bardzo ważnym krokiem, któremu poświecę następne posty, jest prawidłowe przygotowanie oferty reklamowej dla naszego docelowego klienta, pod względem wizualnym i merytorycznym. O tym wkrótce.

Jeżeli nasze porady o reklamie i marketingu są dla Ciebie wartościowe, proszę poleć nas znajomym lub zarekomenduj nas na Google+, kliknij na jeden z przycisków na dole.

Danuta AntasAbout post author
Related posts

Leave your comment

Your Name: (required)

E-Mail: (required)

Website: (not required)

Authorization code from image: (required)


Message: (required)

Send comment