Autor Danuta Antas

Artysta , filolog j. angielskiego, twórca oraz autorskich projektów graficznych cechujących się odważnym designem i specyficzną, trudno uchwytną atmosferą. Promotorka kultury i twórczości kobiet. Stworzyła magazyn CREA Gdy Kobiety Tworzą, publikuje artykuły o sztuce, fotografii, marketingu internetowym. Wyróżniana na prestiżowych międzynarodowych konkursach fotograficznych. Miłośnik przyrody, dobrej książki i ambitnego filmu, właścicielka 2 psów i 3 kotów.

| PORTFOLIA| WYDARZENIA| ZGŁOŚ PORTFOLIO >
Znajdujesz się na: Strona główna»Praca i Firma»Grafika Reklamowa»Co powinnaś wiedzieć zanim zamówisz logo u grafika!

Co powinnaś wiedzieć zanim zamówisz logo u grafika!

Artykuł ten piszę z myślą o kobietach, które jak ja kiedyś, nie orientują się dobrze w świecie grafiki komputerowej i terminologii z nią związanej, a którą to terminologię z pewnością często słyszą, próbując zamówić u grafika logo firmowe lub chcąc zamówić stronę internetową w agencji reklamowej. Padają wtedy różne pytania, typu Czy ma Pani swoją domenę albo swój serwer?, albo czy Chce Pani ulotki, albo wizytówki w druku cyfrowym, czy offsetowym? Domyślam się, że słysząc te dziwnie brzmiące pytania, czujesz w środku niemałą panikę, bo nie wiesz, co odpowiedzieć, ale nie chcesz wyjść na mało inteligentną, w końcu jesteś kobietą bystrą, kreatywną, a tu nagle jacyś faceci szumnie nazywający siebie grafikami komputerowymi, sprawiają, że czujesz się nieswojo. Prawda jest taka, że to nie z tobą jest coś nie tak, tylko ci ‚fachowcy’ zamiast zadawać niewłaściwe pytania, powinni prosto i jasno wytłumaczyć tobie, jakie masz opcje do wyboru i z czym każda z nich się wiąże.

Znając uczucie zakłopotania kobiety, która w dziedzinie grafiki nie jest najmocniejsza, opracowałam poradnik Praca i Firma, gdzie odpowiadam na pytania kłopotliwe dla kobiet prowadzących działalność. Zatem dzisiaj temat LOGO.

Zamówiłaś u grafika wykonanie logo dla twojej firmy, jesteś podekscytowana, że wreszcie masz znak identyfikacyjny twojego biznesu, ale sprawdź,

Czy otrzymałaś wszystkie potrzebne pliki?

Powinnaś wiedzieć, że zamawiając projekt logo, będziesz potrzebować różnego rodzaju plików graficznych, w zależności od tego, czy będziesz chciała użyć logo w swojej wizytówce, czy na stronie internetowej, albo na dużym zewnętrznym szyldzie, banerze. Inne pliki są potrzebne do zastosowania w druku, a inne do zastosowań w Internecie. Dlaczego tak się dzieje? To proste. Obraz, który otrzymujemy na monitorach wszelkiego rodzaju, to światło, a obraz na reklamach drukowanych, to farby. Otrzymanie np. czerwonego koloru, w obu przypadkach wymaga czegoś zupełnie innego. Powinnaś rozróżniać takie pojęcia, jak CMYK, RGB, mała i duża rozdzielczość. Przeczytaj poniższe wskazówki:

Typy plików graficznych do zastosowań w Internecie

Gdy masz użyć logo na swojej stronie internetowej, w mailu, galerii internetowej, itp. będziesz potrzebowała pliku zapisanego w tzw. przestrzeni kolorów RGB (z angielskiego red, green,blue). Taki format zapisu kolorów jest zastosowany przy wyświetlaniu barw na monitorach komputerów i innych urządzeniach elektronicznych.

Do powyższych celów będą ci potrzebne następujące pliki:

JPG (albo JPEG) – plik rastrowy, w którym obraz składa się z malutkich punktów. Ten typ pliku jest najczęściej używany do stron internetowych, maili, we fotografii cyfrowej. Znajdziemy go na stronach internetowych, jako baner, header, slajd, logo, itp. Zapis danych graficznych w formacie JPG. powoduje jednak utratę pewnej ilości danych i gorszą nieco jakość obrazów.

PNG – natomiast ten typ formatu zapisu grafiki jest zapisem bezstratnym, czyli nasz obraz nie traci na jakości. Poza tym, PNG. pozwala na zapis grafiki z przeźroczystym tłem, co w przypadku logo jest szczególnie ważne. Zwłaszcza wtedy, gdy masz stronę www w ciemniejszych barwach, to dobrze było, aby logo wyświetlane było jako znak graficzny, a nie biały prostokąt, czy kwadrat z obrazkiem logo na nim.

Pliki JPG, do użytku w Internecie powinny być zapisane w rozdzielczości 72 dpi, nie większej. Trzeba na to zwracać uwagę, ponieważ większa rozdzielczość nie jest potrzebna, a pliki takie są znacznie cięższe i powodują, że strona internetowa bardzo wolno się ładuje przy przeglądaniu. Może to skutecznie odstraszyć klientów.

WYJĄTKOWO!

Zapis kolorów RGB również jest wykorzystywany w przypadku niskonakładowych druków wykonywanych w technice cyfrowej, gdy na przykład potrzebujesz mieć wydrukowane tylko 100-200 sztuk wizytówek, albo zaproszeń na małą imprezę firmową.

logo firmy; usługi reklamowe; agencja reklamy; projektowanie logo; co to jest logo; pliki graficzne logo; reklama firm kobiecych; strony internetowe dla kobiet; artystyczna grafika reklamowa

Typy plików graficznych do zastosowań w druku

Gdy masz użyć logo do druku np. wizytówek, ulotek reklamowych, katalogów, plakatów, itp., będziesz potrzebowała pliku zapisanego w tzw. przestrzeni kolorów CMYK (z angielskiego cyan, magenta, yellow, black). Taki format zapisu kolorów jest zastosowany w plikach, z których robimy wydruki, zwykle wielkonakładowe w technice offsetu.

UWAGA!

Jako druki w większych nakładach,  wykonywane w offsecie, uważa się już wydruk np. 1000 sztuk wizytówek. Cena jednostkowa takich wizytówek jest niższa, niż wizytówek wydrukowanych cyfrowo.

Do powyższych celów będą ci potrzebne następujące pliki:

PDF – to taki format zapisu, który umożliwia przeglądanie i załadowywanie go przez każdy komputer, który posiada program Adobe Acrobat. Ten typ pliku jest również bardzo popularny do tworzenia e-booków. W przypadku projektów graficznych, zwróć uwagę, aby był zapisany w dużej rozdzielczości, czyli 300 dpi (liczba ta określa ilość punktów, z których składa się obraz na cal). Taka rozdzielczość jest wymagana przez drukarnie, aby wydruk, który chcesz otrzymać był dobrej jakości.

TIFF – jest bardzo popularnym plikiem ze względu na jego to, że można go otworzyć w bardzo wielu różnych programach, nie jest on plikiem wektorowym, ale ma lepszą jakość, niż zwykłe pliki JPG.

EPS – to format zapisu tzw. wektorowy. Umożliwia on uzyskiwanie dużych powiększeń bez utraty jakości, w przeciwieństwie do plików rastrowych (np. JPG, PDF). Pozwala też na dalszą obróbkę graficzną, co nie jest bez znaczenia, gdyby zaistniała potrzeba wprowadzenia jakiś zmian w logo po pewnym czasie. Minusem tego zapisu dla zwykłego użytkownika jest to, że aby można było otworzyć tak zapisany plik graficzny i go obejrzeć, potrzeby jest specjalny program do grafiki wektorowej, taki jak Adobe Illustrator albo Corel Draw. Wygodniejszym i częściej używanym, w związku z tym, formatem zapisu jest wspomniany PDF.

UWAGA!

Jako duże powiększenia, traktujemy już wydruki plakatów w pełnym formacie A-1, wydruki zewnętrznych banerów reklamowych, szyldy, itp.

Reasumując

Pamiętaj, że inne pliki potrzebujesz, gdy chcesz logo lub jakikolwiek inny plik graficzny użyć do reklamy drukowanej, a zupełnie inne do zastosowań w Internecie. Ponadto, pamiętaj, aby pliki do druku były zapisane w przestrzeni kolorów CMYK i dużej rozdzielczości 300 dpi (co najmniej), natomiast pliki do użycia w Internecie, na stronie Internetowej lub do druku cyfrowego powinny być zapisane w przestrzeni kolorów RGB.

Jedyna różnica w tym ostatnim przypadku jest taka, że plik RGB do druku cyfrowego powinien mieć dużą rozdzielczość ok. 300 dpi, a plik do użytku w Internecie powinien mieć 72 dpi.

Jeżeli uznasz, że ten tekst zawiera wartościowe treści, prosimy, poleć znajomym na Facebooku lub przez Google+ Może komuś te przemyślenia w czymś pomogą. Będziemy wdzięczni za polecenie naszego magazynu. Z góry serdecznie DZIĘKUJEMY!

Danuta AntasAbout post author
Related posts

Leave your comment

Your Name: (required)

E-Mail: (required)

Website: (not required)

Authorization code from image: (required)


Message: (required)

Send comment