Autor Danuta Antas

Artysta , filolog j. angielskiego, twórca oraz autorskich projektów graficznych cechujących się odważnym designem i specyficzną, trudno uchwytną atmosferą. Promotorka kultury i twórczości kobiet. Stworzyła magazyn CREA Gdy Kobiety Tworzą, publikuje artykuły o sztuce, fotografii, marketingu internetowym. Wyróżniana na prestiżowych międzynarodowych konkursach fotograficznych. Miłośnik przyrody, dobrej książki i ambitnego filmu, właścicielka 2 psów i 3 kotów.

| PORTFOLIA| WYDARZENIA| ZGŁOŚ PORTFOLIO >
Znajdujesz się na: Strona główna»Sukces i Inspiracje»Medytacje,Równowaga Wewnętrzna,Rozwój Osobisty»Zrób 4 proste kroki by polepszyć swoją jakość życia?
4 proste kroki by polepszyć swoją jakość życia?

Zrób 4 proste kroki by polepszyć swoją jakość życia?

Nietrudno w obecnych czasach stracić przyjemność przeżywania każdego dnia, gdy życie pędzi jak na karuzeli, a obowiązków z każdym rokiem przybywa. Czasami mam wrażenie, że życie jest jak podróż super expresowym pociągiem, gdy obrazy za oknem migają tak szybko, że ich nie rozpoznajemy, a uczestnicy podróży wymieniają się z każdą stacją, będącą na trasie podróży zwanej Życiem. W takim świecie, tym bardziej trzeba starać się ojakość swojego własnego życia. Jest wiele rzeczy, które każdy z nas może zrobić, aby doświadczać więcej radości na co dzień. A co ważniejsze, można osiągnąć radość, spełnienie, satysfakcję tak zwyczajnie, poprzez zmianę swoich myśli i sposobu działania.

Jest kilka prostych rzeczy, które możemy wdrożyć od razu i które w sposób zauważalny polepszą naszą jakość życia.

Najważniejsze jest, aby nauczyć się żyć uważnie i świadomie eliminować strach. Dlaczego?

Umysł, który się boi, nie stworzy niczego kreatywnego. (Konfucjusz)

Świadomość, czy świadome życie ma wiele wymiarów. Świadomy człowiek rozumie siebie, swoje miejsce w świecie, potrafi zrozumieć tych, którzy są zupełnie inni, wyznają inne wartości, inaczej się zachowują, niż my sami. Świadomy człowiek odrzucił strach i żyje realizując swój największy potencjał.

Jak zacząć żyć bardziej świadomie?

Sam fakt, że takie pytanie rodzi się w twojej głowie oznacza, że już wkroczyłaś na ścieżkę świadomego życia.

Krok 1 – Uważność > Obecność > Vipassana

Vipassana jest jedną z najstarszych technik medytacyjnych w Indiach.

Została odkryta ponad 2500 lat temu przez Gotama Buddha, który nauczał jej pod nazwą SZTUKA ŻYCIA. Celem tej techniki jest opanowanie sztuki widzenia rzeczy takimi, jakimi one są i usunięcie wszelkich zanieczyszczeń ze swojego umysłu i ducha. W rezultacie osiągamy najwyższe szczęście, którego źródłem jest uwolnienie, poczucie wolności od wszystkich ciężarów, jakie dotychczas nas przytłaczały.

Vipassana, to sposób transformacji, którą możemy dokonać w sobie samych na drodze uważnej obserwacji. Techniki uważności, bo tak możemy mówić o Vipassana, można się nauczyć i co ważniejsze, warto się nauczyć

Na początek polecam książkę wydawnictwa KOS pt. Vipassana Technika Uważności, z którą ja sama zaczęłam kilka lat temu pracować nad moją uważnością. Książka, a właściwie cienka broszurka, w prosty sposób pokazuje, jak można samemu zacząć praktykować uważność, nie poświęcając na to zbyt wiele czasu, a już na pewno żadnego wysiłku.

 Krok 2 – Świadome uwalnianie się od stresu

Kiedy jesteśmy zestresowani, zdenerwowani, nie potrafimy myśleć i działać mądrze.

Nadmiar obowiązków zawodowych i rodzinnych, nadmiar nowych doświadczeń, wiedzy, bodźców, na które codziennie jesteśmy narażeni, powoduje, że coraz więcej ludzi popada we frustrację, depresję, złość, albo apatię. W takim stanie emocjonalnym nie jesteśmy w stanie zrobić niczego dobrego ani dla siebie, ani dla innych. Dlatego, jeżeli zależy nam na sobie i swoim życiu, chcemy, aby było ono szczęśliwe, powinniśmy nauczyć się radzić sobie z różnego rodzaju emocjami. Niektórzy radzą, aby w takich momentach znaleźć sobie miejsce, gdzie możemy się wykrzyczeć. Ja osobiście nie jestem zwolenniczką tej metody. Uważam, że od samego krzyku, nasze sprawy, problemy, które nas męczą, nie znikną, nie rozwiążą się. To tak, jak krzyk kobiety przy porodzie nie sprawia, że ją mniej boli.

Możesz uwalniać się od stresu na wiele różnych sposobów, najlepiej wypróbuj różne z nich i zobacz, które dla ciebie są najlepsze. Polecam kilka najbardziej popularnych sposobów eliminowania stresu, ale pamiętaj, najlepiej łączyć różne formy, ponieważ jedne oddziaływają na nasze ciało, inne na emocje, a jeszcze inne na umysł.

  • Zacznij uprawiać sport (jeżeli zdrowie ci nie pozwala na intensywny sport, to spróbuj od łagodniejszych form ruchu, np. spacery, jazda na rowerze, gimnastyka we wodzie, pływanie)
  • Słuchaj spokojnej, relaksującej muzyki, oglądaj przyjemne, uspakajające lub poprawiające humor filmy
  • Czytaj inspirujące książki
  • Stosuj medytację lub czasami zwyczajnie połóż się wieczorem w przyciemnionym pokoju, otwórz okno i wsłuchuj się w dźwięki płynące z zewnątrz
  • Kąpiele w pachnącej wodzie lub intensywniejsze kąpiele pod natryskiem
  • Zacznij jakieś hobby (malowanie, fotografowanie lub cokolwiek innego, co lubisz)
  • Opieka nad zwierzętami pozwala lepiej poznać i zrozumieć głębszy wymiar człowieczeństwa. Bardzo uspakajające są na przykład koty, ale jeżeli nie masz doświadczenia w opiece nad zwierzętami, to nie polecam, bo możesz skrzywdzić żywą istotę.

Krok 3 – Zamiast krzyczeć świadomie oddychaj!

Czy to jest aż tak proste? Tak!

Naukowcy zaobserwowali, że w sytuacji zdenerwowania, stresu, człowiek oddycha znacznie szybciej i płycej. Właśnie w takich momentach, gdy czujemy napływ negatywnych emocji, możemy w sposób świadomy oddychać, biorąc głębokie wdechy i powoli wypuszczać powietrze. Ten sposób oddychania automatycznie spowoduje wyciszenie, ponieważ fizjologicznie jesteśmy tak stworzeni, że nie potrafimy się denerwować podczas spokojnego, głębokiego i zrównoważonego oddechu.

Nauczyłaś się już uważnie obserwować życie, swój organizm, swoje reakcje i innych ludzi. Nauczyłaś się też świadomie pracować z emocjami negatywnymi. To sporo jak na początek. Więc dzisiaj tylko jeszcze jeden krok do lepszego życia.

Krok 4 – Zamień pracę na zabawę

Już słyszę protesty tych, którzy bardzo poważnie traktują obowiązki zawodowe.

Praca to nie zabawa, znasz to powiedzenie. Większej bzdury nie słyszałam w życiu. No chyba tę o dzieciach, kapuście i bocianach. Pracę należy traktować jako zabawę i to dobrą zabawę. Praca zawodowa to większość twojego życia. Czy chcesz je przeżyć smutno, w złości, niezadowoleniu? Moje wezwanie do zabawy nie oznacza, że nie masz pracy traktować poważnie. Tyle, że poważnie nie oznacza z grobową miną, ale odpowiedzialnie. Można mieć poczucie humoru, można żartować i jednocześnie wykonywać bardzo poważne zadania. Praca może być tylko wtedy dobrze robiona, gdy się ją prawdziwie kocha, gdy się w niej miło i radośnie spędza czas. Praca zawodowa, to nie niewolnictwo, choć większość z nas tak się zachowuje, jakby była niewolnikami. Robimy to czego nie lubimy. Robimy to źle, byle jak, bez zaangażowania emocjonalnego i bez poczucia satysfakcji. Złość w nas narasta z latami i  stajemy się bardziej zgorzkniali, tracimy energię życiową.

Książęta z bajki wyginęli tysiące lat temu,  ci co zostali są za siedmioma górami i siedmioma …

Jeżeli scenariusz smutnej, sfrustrowanej, niezadowolonej kobiety jest twoim udziałem na obecnym etapie twojego życia, to poważnie rozważ, aby coś z tym zrobić. Ale nie oczekuj, że samo się coś cudownego zdarzy. Ty sama musisz podjąć działania Najpierw spójrz świadomie na to, co robisz zawodowo, czym się zajmujesz w tak zwanym wolnym czasie i jak sobie sobie radzisz z tym wszystkim, co wyzwala złość w tobie.

i nade wszystko

Czytaj, czytaj, czytaj i ucz się.

Świadomość wypływa z bogatej wiedzy. Ludzie, którzy posiedli szerszą wiedzę, bardziej rozumieją zasady rządzące tym światem, lepiej rozumieją siebie i otoczenie, dlatego są mniej podatni na strach i stres. To nie znaczy, że się niczego nie boją, czy też nie stresują. W sytuacjach trudnych jednak, ludzie świadomi potrafią szybciej realnie ocenić sytuację i reagować sensownie i w sposób opanowany. Widzą więcej rozwiązań w sytuacjach dla innych ludzi, zdawałoby się bez wyjścia.

Danuta AntasAbout post author
Related posts

Leave your comment

Your Name: (required)

E-Mail: (required)

Website: (not required)

Authorization code from image: (required)


Message: (required)

Send comment